De Jan Lammers Collectie

Een 1 op 43 'autobiografie' van één van werelds meest allround autocoureurs, Jan Lammers.
Op bezoek bij Paol in Rijswijk, de beheerder/bouwer/verzamelaar van de Jan Lammers Collectie in Rijswijk.


Bij binnenkomst in
“Galerie Paol,” worden we hartelijk ontvangen en verwelkomd door de beheerder himself. Jazeker,
het geheel mag absoluut het predicaat “Galerie” dragen, want het betreft een gang van 11 meter lang, met in het midden een deel van 1,5 mtr breed. In dat deel bevinden zich de twee vitrines, waarin de Jan Lammers Collectie is ondergebracht.
Eén brede vitrine waar Jan`s carrière in modelauto`s [en nog veel meer!] staat uitgestald, plus een smalle vitrine waarin onder meer Jan`s Slotemakers- en Racing for Holland periode te bewonderen is. Het geheel wordt uitstekend belicht door een riante lichtkoepel in het dak en 's-avonds met spots..
Maar eerst even een nadere toelichting op de Galerie Paol. Bij binnenkomst kijk je direct tegen een
eerste vitrine met de verzameling racewagens aan, waar Paol zo’n 25 jaar geleden mee begonnen is. Er staan een tiental F1 bolides in schaal 1:18 in, met daarnaast hun broertjes in 1:43.
Verder zien we enkele F1 Polistil modellen en zelfs een door Paol zelfgemaakt houten model van de Tyrell zeswieler, Daaronder bevinden zich de 1:43 modellen van o.a. Nigel Mansell, Arie Luijendijk, Michel Bleekemolen, Tom Coronel en vele anderen.

Even verder hangt een stoer
schilderij van een F1 bolide in actie, gemaakt door John Visser. De snelheid, actie, rubber en olie spat er vanaf!
Verder hangen er veel foto’s en posters van Jan en andere coureurs aan de muren. Teveel om ze allemaal te beschrijven.
Natuurlijk zijn wij in de eerste plaats geïnteresseerd in die van Jan. Enkele vallen op, zoals een
zwart wit geblokte vlag naar het concept van de Racing for Holland blokken, met namen erop. Bij onze vraag om uitleg, verteld Paol vol trots dat hij die “finishvlag” van zijn familie heeft gekregen. Zijn zoon David ‘verkocht’ de blokken aan familieleden, om geld in te zamelen voor een reisje naar de 24 uur van Le Mans 2004 voor Paol`s vijftigste verjaardag.
Er hangen ook opvallend veel foto’s van Jan`s Dakar avonturen. Paol vertelt het verhaal achter een canvasdoek van de 2010 Jumbo Ginaf. Dit heeft Randall Lawson voor hem geregeld en toen Jan een keer op bezoek was vroeg Paol of hij dat wilde signeren, nam Jan het doek van de muur keerde het onderste boven en signeerde hem netjes. Deze bijzondere actie kwam voort uit het avontuur waar Jan met de Jumbo truck op zijn dak ging. Dit is Jan bij uitstek, vol humor.
Ook hangt er een foto van het allereerste
bezoek van Jan aan Galerie Paol in 2008.
Aan het eind van de gang hangt een collage met alle
Domes waar Jan in gereden heeft. Daar tegenover een ingelijste set handschoenen van Jan waarmee hij de Kadett bestuurde, tijdens de Tulpenrally in 1979. Eronder hangt een lektuurbak met het mooie fotoboek van de Jan Lammers Collectie plus een tiental bladen en tijdschriften, waar Paol met zijn Collectie in vermeld staat.

Voor we naar de “Jan Lammers vitrines” gaan, drinken we een kopje koffie en brandt Paol los met verhalen over zijn belevenissen in de autosport, welke allen te lezen zijn op zijn
website www.paol.nl . Natuurlijk vragen wij hem wat de drijfveer is achter zijn collectie. Hierop verteld Paol vol trots over het ontstaan van de collectie en de interesse van Jan Lammers zelf. De leukste anekdote is de zoektocht naar de Dome #9. Nog niet zo goed bekend met de modelauto-wereld, ging Paol stad en land af om dit model te verkrijgen, echter zonder resultaat. Hierop verstuurde hij een mail aan de Dome fabriek in Japan. Hij kreeg een leuke mail terug met een aantal adressen in Duitsland en België die hij moest aanschrijven. Om een lang verhaal kort te maken kwam het hier op neer dat hij van een leverancier in België te horen kreeg dat deze drie modellen had afgeleverd bij Wapstad, een modelwinkel voor treinen en modelbouw in, jawel Rijswijk, notabene op een steenworp afstand van zijn huidige woning... Na enige modellen in de bewuste winkel te hebben verschoven kwam de Dome te voorschijn. Via Japan was hij uiteindelijk weer in zijn eigen woonplaats terecht gekomen, fantastisch toch?
Verder vertelt Paol dat hij zijn decals zelf maakt en vele bijzondere materialen gebruikt bij de bouw van de modellen, van een leeg make-up tubetje tot aan oude giropasjes toe. Vele modellen bouwt Paol vanaf foto's op het internet na, maar mooier vindt hij het om naar een evenement te gaan, aldaar de wagens van Jan Lammers te fotograveren en deze daarna, met zijn eigen foto's als voorbeeld na te bouwen.
Enige voorbeelden van het bouwproces;
20 Mustangs , de Lambada , Ralt Toyota , Ensign F1 .
Na de “koffie met verhalen,” gaan we de Galerie weer in…en verteld Paol vol enthousiasme enkele opmerkelijkheden bij de vitrines van de Jan Lammers Collectie.
We beginnen bij
de kleine vitrine, waar we allereerst een aantal modellen vinden uit de periode dat Jan bij Slotemakers Slipschool reed en daar opgeleid werd door zijn mentor Rob Slotemakers. Daarna switchen we naar de grote vitrine om alles op jaartal te kunnen volgen.
Na de Slotemakers periode komen we bij het
decennium 1970 t/m 1979 aan. Een decennium met als hoogtepunten Jan`s eerste kampioenschap ’73 en ’74 in de Simca 1000 en in ’76 in de Opel Kadett GTE. Hier begon Jan ook aan zijn eerste rondes in de open racewagens, het Europees Kampioenschap Formule 3 in de Ralt Toyota en zijn entree in de Formule 1 met de Shadow Ford DN9. In het decennium 1980 t/m 1989 testte Jan o.a. de Lotus F1 en de Brabham F1. Ook werd hij in 1982 door Ferrari benaderd om de verongelukte Gilles Villeneuve te vervangen, maar door een gebroken duim kon hij hier niet op ingaan. Verder reed hij tijdens zijn F1 periode ook nog in de ATS, de Ensign en de Theodore. Gedurende dit decennium, won Jan tevens twee maal het Europees kampioenschap in de Renault R5 Turbo cup. Ook maakte Jan zijn debuut op Le Mans met een Porsche 956. In ’85 reed Jan in Amerika zijn rondjes in de Indy wagens. In ’86 stapte Jan in bij Jaguar, waarmee hij in '88 zijn 24 uur Le Mans en Daytona overwinningen behaalde.
Ook runde Jan in '88 het Opel Lotus Team met vele jonge rijders. In het
decennium 1990 t/m 1999 maakte Jan na tien jaar zijn rentree in de f1 met de March Ilmor C191. Helaas was hiermee geen kans weggelegd voor Jan, om door te breken in de F1. Wel won hij vele races in Japan met de Toyota en behaalde daar het All Japan Sportscar Championship. In Engeland reed Jan met de Volvo 850 in het BTCC. In het decennium 2000 t/m 2009 richtte Jan samen met Mark Koense “Racing for Holland” op en
presteerde daarmee vaak beter, dan menig fabrieksteam op Le Mans! In 2003 sloot Jan zijn allereerste truckrace op Assen af met een overwinning. Naast vele andere raceklassen, reed Jan ook weer enkele races op Daytona. In 2005 werd Jan teammanager van het Nederlandse A1 GP Team. In 2008 richtte Jan zich op de BMW i Cup met vier BMW’s van het Racing Team Holland. Later werd er gereden met de Ford Mustangs van dit Team in de GT4. Ook gaf Jan in '09 een show weg in het Gelredome met de Tractor Pulling Lambada van Dingerink.
In de jaren 2010 t/m 2012stortte Jan zich in het Dakar avontuur. Eerst met de Jumbo Ginaf en later met zijn eigen Racing for Holland truck. Dat jaar runde Jan ook een periode het Super League Formula team van PSV. Naast de vele gastraces, reed Jan dit decennium ook samen met Phil Bastiaans in de GT4 klasse met een Porsche.
In 2011 reed Jan zijn 22e en voorlopig “laatste Le Mans” Maar we hopen natuurlijk Jan toch weer terug te zien aldaar. In
2013 t/m heden reed en rijdt Jan vele gastraces. We zien Jan vaak te gast bij de Scirocco R Cup in het voorprogramma van het DTM. De laatste race pakte Jan pole en werd tweede. Bovenop de grote vitrine pronkt een door Paol gemaakte replica van een helm van Jan als kroon op zijn werk.

Zo zijn wij in vogelvlucht [voor zover dat kan met een kleine vierhonderd [!] modellen] door de Jan Lammers Collectie heen gewandeld. Er valt natuurlijk veel meer te vertellen over Jan, maar iedereen die meer wil weten over de carrière van Jan Lammers, raden wij aan om de collectie op te zoeken op de website van Paol,
www.paol.nl . Hier vind je ook een Exel overzicht van de collectie. Ook heeft Paol in een aantal bladen gestaan met Interviews.
Als we na een uurtje of wat te hebben nagepraat bij een drankje willen opstappen, staan we toch weer even stil bij de vitrines.
Je raakt gewoon niet uitgekeken op de Jan Lammers Collectie. Net als al vele
autosportliefhebbers die de Jan Lammers Collectie al hebben bezocht.
Op de terugweg blijft het nog lang stil in de auto. Het is dan ook een unieke collectie waar je niet anders als stil van worden kunt. Een “autobiografie” van één van werelds meest veelzijdige autocoureurs, Jan Lammers.

Een enthousiaste autosportliefhebber.